Carmen
Carmen Sancho Guinda

BIONOTE

Carmen Sancho Guinda
carmen.sguind@upm.es
She has been teaching Professional and Academic Communication at the School of Aerospace Engineering of the Universidad Politécnica de Madrid for more than 25 years. Her major research interests comprise the interdisciplinary analysis of academic, professional and political discourses and genres, the discourse of science dissemination and outreach, and the teaching/learning of academic literacies, especially within the area of English-medium instruction in higher education. Her most outstanding publications have been Stance and voice in written academic genres (Palgrave Macmillan 2012), Narratives in academic and professional genres (Peter Lang 2013), Interpersonality in legal genres (Peter Lang 2014), Essential competencies in English-medium university teaching (Springer 2017), and Engagement in professional genres (John Benjamins 2019). Currently she is the editor-in-chief of Ibérica, co-editor of Language Value and editorial board member of the Journal of English for Academic Purposes and Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas.

KEYNOTE SPEAKERS

TÍTULO DE LA CONFERENCIA:

Innovación-presentación de informes: Una textografía institucional de la difusión y divulgación de la ciencia y la tecnología


Inspirada en la textografía de Swales (1998) y en la reciente noción de netnografía de Kozinet (2015), esta charla explora las estrategias comunicativas actualmente desplegadas por una emblemática universidad técnica en España, la Universidad Politécnica de Madrid, para difundir su ciencia y tecnología en línea y ampliar sus audiencias tradicionales. Entre estas estrategias, se prestará especial atención a las nuevas constelaciones de género permitidas por los medios digitales, a las tendencias del discurso que generan y tanto a las comunidades de práctica previstas como reales detrás de los textos. Con un marco teórico ecléctico que combina (crítico) análisis del discurso, semiótica multimodal, narración y teoría de posicionamiento, así como métodos de observación y etnográficos, se hará una reflexión final sobre el curso tomado por la narrativa actual de la ciencia y la tecnología.

Obras citadas
Kozinets, Robert V. (2015). Netnografía: Redefinida. Londres: Sage.
Swales, John M. (1998). Otros pisos, otras voces. Una textografía de un pequeño edificio universitario. Mahwah, NJ/ Londres: Lawrence Erlbaum.